عوامل موثر بر فتوسنتز و متابولیسم درخت سیب

موقعیت سایبان تأثیر قابل توجهی بر پارامترهای فتوسنتزی داشت. جذب نور توسط برگ ها و نفوذ از طریق تاج پوشش یکی از مهم ترین عوامل موثر بر فتوسنتز و متابولیسم است.

شاخص های فتوسنتزی با کاهش شدت نور به دلیل موقعیت شاخ و برگ و خورشید تمایل به کاهش دارند.

هدایت روزنه ای برگ تا 67 درصد بیشتر طرز تهیه زیتون سیاه، میزان فتوسنتز تا 70 درصد بیشتر و تعرق تا 37 درصد در بالای تاج پوشش در مقایسه با داخل تاج پوشش بیشتر بود.

شاخص کلروفیل (Chl) و شاخص تعادل نیتروژن (NBI) مقدار نسبی کلروفیل و نیتروژن را در همان نقطه روی برگ در لحظه زمانی یکسان اندازه‌گیری می‌کنند و ممکن است دینامیک N را در سیستم‌های درخت سیب منتقل کنند. وضعیت NBI برگها با در دسترس بودن نور و محدودیت نور رابطه دارد.

به طور قابل توجهی بهترین زمان مصرف پودر سنجد، بالاترین شاخص کلروفیل و فلاونوئیدها در بالای تاج پوشش یافت شد. شاخص‌های فتوسنتزی در بالای سایبان، که قوی‌ترین و طولانی‌ترین شار نوری را در طول روز دریافت می‌کردند، به‌طور قابل‌توجهی بالاتر بود و داده‌های به‌دست‌آمده کاملاً با سایر محققان مطابقت دارد که نشان می‌دهد این شاخص‌ها به طور مستقیم به سطح روشنایی وابسته هستند.

میزان فتوسنتز در سمت شرقی به طور قابل توجهی بیشتر از سمت غربی بود. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که بیشترین فعالیت فتوسنتزی در نیمه اول روز است، بنابراین برگ‌های سمت شرقی نسبت به برگ‌های سمت غربی که نور خورشید بیشتری را هنگام فعالیت فتوسنتزی دریافت می‌کنند، با فعالیت فتوسنتزی فعال‌تری سازگار هستند. گیاه کاهش می یابد.

با توجه به نتایج به‌دست‌آمده ماهی قزل آلا، شاخص تعادل نیتروژن (NBI) در قسمت پایین تاج پوشش نسبت به برگ‌های کاملاً روشن شده در بالا و شرق تاج پوشش به‌طور معنی‌داری بیشتر بود.

این داده ها با یافته های کرونین و لاج [30] مطابقت دارد، زیرا آنها دریافتند که در دسترس بودن نور کم، محتوای نیتروژن بافت برگ را تا 53 درصد افزایش می دهد. موقعیت سایبان هیچ تاثیری بر CO2 بین سلولی ندارد.

در طول مطالعه میوه آرایی سیب، میانگین عملکرد هر درخت 28.9 کیلوگرم بود. عملکرد میوه در موقعیت های مختلف تاج پوشش نسبتاً یکنواختی توزیع شد و تفاوت معنی داری فقط بین بالا و داخل تاج پوشش یافت شد (جدول 2).

این مطالعه زمانی انجام شد که درختان به طور کامل رشد کردند و به فضای پیش بینی شده در باغ رسیدند. سایه در داخل تاج می تواند از تشکیل جوانه گل جلوگیری کند که منجر به کاهش عملکرد می شود.

  • منابع:
  1. Apple Fruit Growth and Quality Depend on the Position in Tree Canopy
  • تبلیغات:
  1. بررسی انواع کیف چرم و مقایسه کیفیت آن ها
  2. ساخت مدرسه ابتدایی توسط کشیش با آجر
  3. با مصرف توت دیابت را درمان کنید!
  4. مردی که با مصرف ترشی 120 سال عمر کرد